31 Ekim 2009 Cumartesi

Sarayköy Anıları - 3 / İbrahim Helvacı

Sarayköy Anıları - 3 / İbrahim Helvacı

Sarayköy sevdalısı güzel insan, sevgili dost İbrahim Helvacının Facebook’taki “Dünyadaki Sarayköylüler Gurubu” na ait tartışma konularından alıntıyla bir döneme ışık tutmak ve katkı sağlamak adına aktardığı bilgileri siz değerli dostlarla paylaşmak istedim. 
İleti aşağıda bilgilerinize sunulmuştur.

“Günaydın Atila Bey,
"DÜNYADAKİ SARAYKÖYLÜLER" sitesine önceki gün eklediğiniz "çayır çimen geze geze" türküsü, sizin de belirttiğiniz gibi benim söz ettiğim "Naha Meryem..." türküsü değil; sadece bir dizesinde benzerlik var, iki türkünün nağmeleri de tamamen farklı.
Bildiğiniz gibi, "Çayır çimen geze geze" çok bilinen eski bir halk türküsüdür. Çocukluğumdan itibaren dinlediğim bu türkünün özgün nağmeleri ile daha sonraki yıllarda Anadolu-pop tarzında düzenlenmiş nağmeleri hala kulaklarımdadır. Bu türkü hakkında bugün internette yaptığım bir gezintide bunun bir Isparta türküsü olduğunu, Mavi Işıklar Grubunun 1966 Hürriyet Altın Mikrofon yarışmasına bu türkünün Anadolu-pop tarzındaki yeni düzenlemesiyle katılarak 2.nci olduğunu öğrendim.

Bu arada benim "peşine düştüğüm" "Naha Meryem" türküsü ile ilgili olarak internetten konuya en çok yaklaşabildiğim ve sizinle paylaşmak istediğim bilgiler ise şöyle:

—Turhan Karabulut adıyla internette yaptığım aramalardan bu türkü ile ilgili bir sonuca ulaşamadım. Turhan Karabulut 1925'te İzmir’de doğmuş; Muzaffer Sarisozen tarafından kurulan Yurttan Sesler korosunun kurulusundaki çekirdek kadroda yer almış ve 1970'li yılların başında Radyo'dan emekli olduktan sonra aktif müzik yaşamını sonlandırmış.

-Google arama motoruna "naha Meryem" yazarak girdiğimde karsımıza bir tek link çıkıyor:
http://www.scribd.com/doc/6694438/HALK-BL1
Buradan tüm Ege illerinin her birindeki sosyal ve kültürel yasamla ilgili oldukça ayrıntılı bilgiler içeren bir çalışmaya ulaşıyoruz. Çok değerli, ayrıntılı ve derli-toplu bilgiler içeren bu çalışmadaki "Denizli" bölümünün "Kadın Oyunları" başlığı altında (Bölüm: 4.6.1.A) "Naha Meryem" yazıyor, ancak başka ayrıntı yok. Orada verilen kaynakçaları izleyerek bir sonuca ulaşılabileceğini düşünüyorum. Zaten önümüzdeki 1–2 ay içinde Sarayköy’e gitme planım var; zaman bulabilirsem Denizli'deki kütüphaneye uğrayıp bu konuyla ilgili biraz kitap karıştıracağım.
Yukarıda sözettiğim çalışmanın Denizli ile ilgili bölümünü hızlı ve yüzeysel olarak okudum ve daha sonra ayrıntılı olarak okumam gerektiği sonucuna vardım. Şu anda bile önemsediğim bazı bilgilere ulaştım. Okumayı tamamladığımda bunları da sizinle paylaşırız.
Dostça selamlar,
İbrahim Helvacı”

Hiç yorum yok: